Yleisestä peruskoulutuksesta korkealaatuiseen koulutukseen

The Millennium Development Goals (MDG) virallisesti päättyy vuonna 2015. Tällä viikolla maailman johtajat tapaavat avaamaan uusia tavoitteita globaalille yhteisölle - kestävän kehityksen tavoitteet. (SDG). Kahdeksasta vuosituhannen kehitystavoitteesta 17 kestävään kehitystavoitteeseen uuden globaalin aloitteen on tarkoitus saada päätökseen MDG: n aloittama työ - nollatavoite.

Vaikka koulutus otettiin perustaksi monissa vuosituhannen kehitystavoitteissa, koulutuksen tavoitteena oli erityisesti lisätä lasten koulutuksen saatavuutta.

6e0e251423Jokaisella lapsella on oikeus käydä koulussa, mutta miljoonia on edelleen jäljellä.

Vaikka maiden välillä on eroja, Saharan eteläpuolinen Afrikka (SSA) on yleisesti ottaen edistynyt lasten kirjaamisessa yleisesti vuodesta 2000. TYK: n vuosituhattavoiteraportti 2015 paljastaa, että Afrikka Saharan eteläpuolisessa Afrikassa saavutti suurimman edistyksen kaikilla alueilla. SSA saavutti peruskouluissa 80%-oppilaiden määrän vuonna 2015, kun vastaava luku oli 60% vuonna 2000. Vuonna 1990 SSA: n peruskouluopiskelijoiden lukumäärä oli 52%.

Suhtaudun siihen, että koulutuksen tulisi olla kaikilla tasoilla kaikille sukupuolesta, sosiaalisista, maantieteellisistä ja taloudellisista olosuhteista riippumatta. Vaikka vuosituhannen kehitystavoitteissa saavutettiin jonkin verran parannusta koulutuksen saatavuuteen, lasten lukumäärä, jotka todella jatkoi koulua tai pääsi Afrikassa seuraavalle koulutustasolle, ei parantunut.

Peruskoulutuksen saatavuudessa saavutetusta edistyksestä huolimatta Saharan eteläpuolisessa Afrikassa on edelleen alhaisin valmistumisaste; 28 prosentilla maista, joista tietoja on saatavilla, valmistumisaste on alle 60 prosenttia. (ECA, 2014). Monet peruskoulutuksen aloittaneet lapset lopettavat koulunsa ennen kuin he ovat hankkineet perustaidot, mukaan lukien kyky lukea ja kirjoittaa. Tämä ilmiö on yleisempi maaseutualueilla. Esimerkiksi Afrikassa yli 40% kouluikäisiä lapsia keskeyttää ennen ala-asteen koulutuksensa päättymistä (UNESCO, 2015). Afrikan maat eivät menestyneet yhtä hyvin tasapuolisessa koulutuksessa. Vaikka tyttöjen pääsy koulutukseen parani yleensä, 60 prosentilla niistä 45 maasta, joista tietoja oli saatavilla, pojat ylittivät tyttöjä perusasteessa suoritetun tason suhteen (UNSD, 2013).

E_SDGKoulutus uuden SDG: n mukaan - osallistava ja tasapuolinen koulutus

Kestävän kehityksen tavoitteiden tavoitteessa 4 asetetaan korkealaatuisen koulutuksen tavoite vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on Varmistetaan osallistava ja tasapuolinen laatukoulutus ja edistetään elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia kaikille.

TAVOITE 4 TAVOITTEET

Tavoite 4 asetetaan 10 mitattavaa avaintavoitetta:

1 Tasa-arvoinen ja asiaankuuluva perus- ja keskiasteen koulutus

2 Poikien ja tyttöjen pääsy varhaiskasvatuksen esiopetukseen

3 Mahdollisuus kohtuuhintaiseen ja korkealaatuiseen tekniseen, ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen, mukaan lukien yliopisto

4 Kasvattaa niiden nuorten ja aikuisten määrää, joilla on asiaankuuluvia taitoja, mukaan lukien tekniset ja ammatilliset taidot työhön, kunnollisiin työpaikkoihin ja yrittäjyyteen

5 Poista sukupuolten, vammaisten, alkuperäiskansojen ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten erot.

6 Varmista, että kaikki nuoret ja huomattava osa aikuisista (miehet ja naiset) saavuttavat lukutaitoa ja laskentataitoa.

7 Kestävän kehityksen edistämiseen tarvittavat tiedot ja taidot, mukaan lukien muun muassa:

  • kestävää kehitystä ja kestäviä elämäntapoja koskeva koulutus,
  • ihmisoikeudet
  • sukupuolten tasa-arvo
  • rauhankulttuurin ja väkivallattomuuden edistäminen
  • maailmanlaajuinen kansalaisuus
  • kulttuurisen monimuotoisuuden ja kulttuurin panoksen kestävään kehitykseen arvostaminen

8 Tarjota turvallinen, väkivallaton, osallistava ja tehokas oppimisympäristö kaikille parantamalla koulutusmahdollisuuksia, jotka ovat lasten, vammaisten ja sukupuolten kannalta herkkiä

9 Lisää korkea-asteen koulutukseen ilmoittautumiseksi käytettävissä olevien stipendien määrää, mukaan lukien tekniset, tekniikan ja tieteen ohjelmat

10 Kasvattaa pätevien opettajien määrää muun muassa opettajien koulutusta koskevan kansainvälisen yhteistyön avulla.

 

 

Matkalla kestävään koulutukseen - mitä Afrikka tekee?

SDG-tavoite 4 on ehkä kaikkein yksityiskohtaisin ja saavutettavin joukko tavoitteita, joita maailma on koskaan nähnyt. Näiden tavoitteiden saavuttaminen muodostaisi todella vankan perustan monien kestävän kehityksen tavoitteiden monien muiden tavoitteiden saavuttamiselle. Näiden saavuttamiseksi Afrikan johtajien on kuitenkin jouduttava linjaamaan politiikat nykyiseen todellisuuteen ja tulevaisuuden tavoitteisiin. Tässä on joitain ehdotuksia:

 

  1. Kohdista Afrikka 2063 esityslista 

    [cv_action_box title = ”“ Jos haluat saavuttaa kuun tavoitteen auringossa ”” description = ””]

Toivon, että kestävän kehityksen tavoitteita ympäröivässä uudessa euforiassa Afrikka ei menetä vauhtia ja pyrkimyksiään Afrikka-haluamme -ohjelmaan, sellaisena kuin se on sisällytetty Afrikka 2063 -ohjelmaan. Afrikkalaisia on kutsuttu Agenda 2063: n toimintaan:

 

"Katalysoida koulutuksen ja taitojen vallankumous ja edistää aktiivisesti tiedettä, teknologiaa, tutkimusta ja innovaatiota, rakentaa tietoa, inhimillistä pääomaa, kykyjä ja taitoja innovaatioiden vetämiseen ja Afrikan vuosisadan ajaksi"

SDG: n tavoitteen 4 pitäisi edustaa meille Kuua. Meidän pitäisi nähdä Agenda 2063 auringosta, johon haluamme päästä. Siellä painopisteen tulisi olla. Auringon tavoittelussa saatamme todellakin saavuttaa kuun.

 

  1. Kiinnitä kolminkertainen kierre

Koulutuksen saatavuuden ja laadun parantaminen on turhaa, elleivät ne ole geneettisesti yhteydessä hallintoon (politiikkaan) ja yksityissektoriin

Afrikkalaisten johtajien on löydettävä puuttuvat linkit, jotka yhdistävät nämä kolme toisiinsa. Kestävä koulutus saavutetaan vain näiden yhteyksien kautta. Koulutus, joka on osallistavaa, laatua ja asiaa.

  1. Koulutuspolitiikka, joka tukee sovellettujen tieteiden harjoittamista
  2. Tutkimuksen tuotoksen on oltava mukana politiikassa.
  3. Teollisuutta ja tutkimuslaitoksia on rohkaistava tekemään tiiviimpää yhteistyötä
  4. Yksityisen sektorin rooli tutkimustuotannon kaupallistamisessa
  1. Edistetään Afrikan sisäistä yhteistyötä koulutuksessa ja tutkimuksessa

[cv_button text = ”Jos haluat mennä nopeasti, mene yksin. Jos haluat mennä pitkälle, mene yhdessä ”url =” ”size =” medium ”style =” glassy ”color =” content ”custom_color =” ”icon_position =” none ”icon =” mail-1 ″] On aika Afrikan akateemiset ja tutkimuslaitokset pyrkivät tekemään enemmän yhteistyötä keskenään. Tällaiselle yhteistyölle on jo olemassa foorumeita, kuten Pan African University, The African Virtual University. Näitä alustoja olisi vahvistettava ja toistettava kannustamaan afrikkalaisia tutkimuslaitoksia tekemään yhteistyötä ja jakamaan tutkimustuloksia.

 

  1. Käytä etäisyyttä ja verkko-opiskelua aikuiskoulutuksessa

[cv_header_stack align = ”left” color = ”#1e73be” entry = ”none” margin = ”0.5em” min = ”” max = ”” multiplier = ””]

[cv_header_stack_line source = ”text” tag = ”h6 ″ text =” (i) Meidän pitäisi viedä oppiminen ihmisille sen sijaan, että tuoda ihmisiä oppimaan (/ i) ”weight =” 300 ″ icon = ”mail-1 ″ size_adjustment =” 1 ″ opasiteetti = ”1 ″]

[/ Cv_header_stack]

Joo. Olet ehkä kuullut etäopinnoista ja eLearningista sekä niiden tarjoamista mahdollisuuksista aikuisten ja elinikäiseen oppimiseen Afrikassa. Kyllä, Afrikassa on edelleen teknisiä haasteita infrastruktuurin suhteen. Hyvä uutinen on, että Afrikassa on helposti saatavilla perustekniikoita, joita voidaan jo käyttää oppimiseen. Etäopiskelu antaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Ja kyllä, maailman vanhin ja suurin etäopiskeluyliopisto on Afrikassa. Joo UNISA.  Voidaan myös mainita Afrikkalaisten etäopiskelukeskusten yhdistys (AADLC), Afrikan virtuaalinen yliopisto ja Afrikan kehityspankin instituutti. Ehkä suurin tiedonvaihto- ja etä- ja verkko-oppimisen edistämisalusta Afrikassa on vuosittainen eLearning Africa -konferenssi.

 

  1. Edistetään kestävää koulutusta kehitysohjelmaan

”Maailma, jota me kaikki jaamme, annetaan meille luottamuksellisena. Jokainen valintamme, joka koskee ympäröivää maata, ilmaa ja vettä, tulisi tehdä tavoitteena säilyttää se kaikille tuleville sukupolville. " Elokuu A. Bush III

Ei. En puhu kestävän kehityksen koulutuksesta. Puhun kestävän koulutuksen suunnittelusta. Nämä kaksi ovat erilaisia. Ensimmäinen koskee työkaluja, jotka auttavat meitä oppimaan kestävästä kehityksestä. Jälkimmäinen koskee kestävän kehityksen periaatteeseen perustuvaa koulutussuunnittelua.

On syntymässä tutkimusaloite, jolla on kaikki mahdollisuudet vertailuanalyyseihin ja toistoihin Afrikassa. Kestävän koulutuksen suunnittelun (SED) tutkimushankkeen tavoitteena on yhdistää viimeisin tietämys koulutuksesta, oppimisesta ja opettajien koulutuksesta dynaamisen lähestymistavan kanssa vahvaan kestävyyteen, yhteisölliseen kulutukseen ja pääsytalouteen. Tarkemmin tavoitteena on tarjota SED-ratkaisu, joka integroi:

  • Koulut, joissa tärkeimmät ominaisuudet ovat käytettävyys, siirrettävyys, kestävyys
  • Opettajat ja koulutus, joka sisältää korkealaatuisen opettajakoulutuksen, konsultoinnin, jatkokoulutuksen ja elinikäisen oppimisen
  • Teknologia, joka tarjoaa kestäviä riippumattomia energiaratkaisuja (aurinko) ja teknologiaratkaisuja, jotka on tuotettu yhteistyökumppaniverkoston avulla paikallisten ratkaisujen tarjoamiseksi energiantuotannolle modulaarisen koulun yhteydessä.

SED-projektin tavoitteena on kehittää yhdenmukaistettu kansallinen pedagoginen malli sellaisten fyysisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnittelulle sekoitetun oppimisen yhteydessä, jotka saavat aikaan syvällisen oppimisen aktivoivien ja kyselypohjaisten yhteistyömenetelmien avulla.

 

  1. Kannusta luovuutta ja innovaatioita opetussuunnitelmiin

Luovuus ajattelee uusia asioita. Innovaatio on uusien asioiden tekemistä. Theodore Levitt

Kannatan akateemista, analyyttistä lineaarista ajattelua Afrikan koulutusjärjestelmissä. Mutta olen myös sitä mieltä, että meidän on integroitava luova ajattelu opetussuunnitelmaan jopa esiopessa. Kyky ajatella sivusuunnassa on erittäin tärkeää paitsi yksilöiden kehitykselle myös mantereen kollektiiviselle ajattelulle ja kehitykselle. Luova ajattelu kannustaa ideoiden syntymistä. Idean tuottaminen tuo esiin yksilölliset keksintökykymme. Ja innovaatioita? Se vain jäätelöä ajattelupyrkimyksidemme kermasta.

  1. Opeta opiskelijoillemme afrikkalaista kulttuuria kontekstiin

african_index

[cv_header_stack align = ”left” color = ”#1e73be” entry = ”none” margin = ”0 ″ min =” ”max =” ”multiplier =” ”]

[cv_header_stack_line source = ”text” tag = ”h5 ″ text =” (i) Jos koulutat miestä, koulutat henkilöä, mutta jos koulutat naista, koulutat kansakuntaa (/ i) ”weight =” oletus ”icon = ”Mail-1 ″ size_adjustment =” 1 ″ opasiteetti = ”1 ″]

[/ Cv_header_stack]

Kestävyys tarkoittaa yhtä paljon osallisuutta kuin kulttuuria. Kulttuuri ei ole vain navigointityökalu tietylle yhteiskunnalle, vaan tarjoaa myös oppimisympäristön. Koulujen opetussuunnitelmat olisi suunniteltava paitsi afrikkalaisen kulttuurin (kulttuurien) puitteissa, myös afrikkalaiset kulttuuriarvot, asenteet ja käytökset olisi ainakin tunnustettava oppimisen kehittämisessä ja toteuttamisessa. Tämä on jälkikäteen yksi afrikkalaisen haluamme (Agenda 2063) pyrkimyksistä. Mitä aikaisemmin alamme oppia näitä, sitä parempi:

”Aspiraatio # 5: Afrikka, jolla on vahva kulttuurinen identiteetti, arvot ja etiikka

 

[cv_header_stack align = ”keskipiste” väri = ”#1e73be” sisäänkäynti = ”ei mitään” marginaali = ”0” min = ”” max = ”” kerroin = ””]

[cv_header_stack_line source = ”text” tag = ”h5 ″ text =” (i) Afrikka on ihmisen sivilisaation kehto, joka on kulttuurillisen omaisuuden säilyttäjä, joka on vaikuttanut valtavasti ihmisen kehitykseen. Afrikkalainen kulttuuri-identiteetti, arvot ja etiikka kriittisenä tekijänä Afrikan maailmanlaajuiselle näyttämiselle vahvistetaan vuoteen 2063 mennessä. ”(/ I)” paino = ”oletus” kuvake = ”mail-1” koko_säätö = ”1” opasiteetti = ” 1 "]

[/ Cv_header_stack]

fi
en_GB fr_FR fi